AMP – czyli jak sprawić by wyniki wyszukiwania z naszej strony wczytywały się jeszcze szybciej

AMP czyli Accelerated Mobile Pages to sposób na szybsze wczytywanie się stron z poziomu wyników wyszukiwania Google. Pomysł jest ciekawy, ale ma też swoje słabe strony.

Nikt nie lubi czekać na wczytanie się strony. Kilkusekundowy czas oczekiwania na załadowanie się witryny może spowodować, że stracimy potencjalnych czytelników. Google dążąc do wymuszenia na autorach stron wyższej wydajności stworzyło AMP – to specjalna wersja naszej strony, która wczytywana jest dużo szybciej z poziomu wyników wyszukiwania. Takie wyniki mają specjalne oznaczenie i wczytują się zdecydowanie szybciej niż tradycyjne wyniki wyszukiwania:

W skrócie działa to tak, że nasza witryna zyskuje zoptymalizowaną wersję samej siebie – serwowaną w odpowiednim momencie. Implementacja AMP na stronie wykorzystującej WordPressa jest banalnie prosta – wystarczy zainstalować specjalną wtyczkę rozwijaną przez współtwórców WordPressa – czyli firmę Automattic.

Po jej zainstalowaniu i aktywacji możemy przejść do menu Wygląd -> AMP by zobaczyć naszą zoptymalizowaną wersję strony:

Gdy zajrzymy do sekcji „Design” nie ujrzymy zbyt wielu opcji:

Ale o to też głównie w AMP chodzi – te strony wyglądają do siebie bardzo podobnie i skupiają się na treści a nie wyglądzie, którym możemy manipulować w dość ograniczonym zakresie.

Coraz częściej mówi się o tym, że Google premiuje lub będzie premiował wyższymi pozycjami strony posiadające wsparcie dla AMP – warto przy tym pamiętać, że pozycja strony w Google to wypadkowa ogromnej liczby czynników i zaimplementowanie u siebie AMP nie gwarantuje wzrostów pozycji i ruchu z wyszukiwarki – to zbyt złożony algorytm, którego nie zna prawdopodobnie nikt poza pracownikami Google. Dlatego wywody o tym co wpływa a co nie wpływa na pozycję w wynikach wyszukiwania są najczęściej mało wartościowe, bo nie uwzględniają czynników o których po prostu nie wiemy.

Sporą wadą AMP jest ograniczona liczba usług analitycznych i reklamowych, które możemy na takiej stronie wykorzystać. Dlatego przed finalną decyzją o zastosowaniu AMP na swojej stronie warto sprawdzić czy np. reklamy, których używamy będą się poprawnie wyświetlać. Pełną listę wspieranych platform można znaleźć tutaj.

Kolejną wadą jest fakt, że de facto nasza strona używa dwóch motywów – tego dla AMP oraz normalnego zdefiniowanego przez nas. To powoduje, że gdy chcemy zmienić bardziej strukturę strony będziemy musieli czasem modyfikacji dokonać w dwóch miejscach.

Osobiście mam neutralny stosunek do AMP – z jednej strony to krok w kierunku zwiększenia komfortu korzystania z internetu, a z drugiej strony jest to kolejna komplikacja przy tworzeniu stron internetowych. Niby niewielka, bo strony AMP są banalnie proste, ale jednak na liście zadań do wykonania przy tworzeniu witryny dochodzi kolejny krok (szczególnie wtedy gdy obiektywnie okaże się, że AMP ma realny wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania).